José Miguel Fernández
https://orcid.org/0000-0003-3806-431X
Rheinishe Friedrich-Wilhelms-Universität Bonn, Bonn, Alemania.
Palabras clave: philosophy as a way of life, spiritual exercises, language games, Hadot, Wittgenstein.
Keywords: philosophy as a way of life, spiritual exercises, language games, Hadot, Wittgenstein.
Abstract
Despite the increasing attention paid to the conception of philosophy as a way of life and in spite of the centrality of the philosophy of Ludwig Wittgenstein today, little has been written about the connection between the later and the work of one of the main contemporary representatives of the former subject: the French historian and philosopher Pierre Hadot. This paper discusses the influence that the so-called later Wittgenstein had on the French philosopher. It begins with a discussion of Pierre Hadot’s own acknowledgement of this influence. It then explores the Wittgensteinian notion of language games (section 1) and how this notion played a role in the formation of Hadot’s conception of philosophical works as spiritual exercises (section 2). Finally, in the section 3, it links the ideas exposed in sections 1 and 2 and elaborates them further in connection with some remarks on the conception of philosophy as a way of life.
Resumen
A pesar de la creciente atención prestada a la concepción de la filosofía como forma de vida y a pesar de la centralidad de la filosofía de Ludwig Wittgenstein en la actualidad, poco se ha escrito sobre la conexión entre el posterior y la obra de uno de los principales representantes contemporáneos del primer tópico: el historiador y filósofo francés Pierre Hadot. Este artículo analiza la influencia que el llamado Wittgenstein posterior tuvo en el filósofo francés. Comienza con un análisis del reconocimiento de esta influencia por parte del propio Pierre Hadot. A continuación, explora la noción wittgensteiniana de juegos de lenguaje (sección 1) y cómo esta noción desempeñó un papel en la formación de la concepción de Hadot de las obras filosóficas como ejercicios espirituales (sección 2). Por último, en la sección 3, vincula las ideas expuestas en las secciones 1 y 2 y las elabora más a fondo en relación con algunas observaciones sobre la concepción de la filosofía como forma de vida.
2022-07-25
Artículos
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